Waarom herinner je je wel dat goede boek of die spannende film van jaren geleden, maar kun je geen recente feitjes onthouden? Het antwoord is simpel: dit komt door het verhaal. Verhalen raken ons. Een verhaal activeert onze verbeelding, wekt emoties op en blijft daardoor hangen. En dat is ook precies de reden waarom jij als ondernemer storytelling zou moeten inzetten voor jouw bedrijf. Het helpt je niet alleen om je boodschap over te brengen, maar ook om een blijvende connectie te maken met je doelgroep. In dit blog leggen we uit wat storytelling is en waarom het werkt.
Waarom storytelling?
Onze hersenen zijn geprogrammeerd om verhalen beter te onthouden dan feiten en cijfers. Een goed verhaal activeert meerdere delen van ons brein. Vertel je over beweging? Dan wordt het deel dat verantwoordelijk is voor motoriek geactiveerd. Gaat het over eten? Dan beginnen je zintuigen mee te werken. Verhalen brengen informatie tot leven en maken deze begrijpelijk, tastbaar en onvergetelijk.
Daarnaast zorgen verhalen voor een emotionele band. Mensen identificeren zich makkelijker met een verhaal waarin ze zichzelf of herkenbare situaties of emoties zien. Dit is belangrijk omdat mensen keuzes maken op basis van emoties. Als jouw klant een emotionele connectie voelt, kan dit vaak de doorslaggevende factor zijn bij het kiezen van een product of het aangaan van een samenwerking.
Wat maakt storytelling zo waardevol voor ondernemers?
- Verhalen geven je merk een gezicht
In ons blog over merkidentiteit vertelde we al dat het belangrijk is om een sterk verhaal voor jouw merk te hebben. Met dit verhaal creëer je klantbinding en een sterke positionering. Je maakt een belofte naar jouw klant. Het verhaal achter jouw bedrijf of product is wat jou uniek maakt. Als ondernemer kun je jouw merk onderscheiden door je ontstaansgeschiedenis, je missie en de mensen achter je bedrijf te delen. - Verhalen worden gedeeld
Mensen houden van verhalen en delen die graag. Denk aan een gesprekje bij de koffieautomaat of tijdens de lunch of een post op social media. Een feitje of cijfers zullen mensen niet zo snel delen, maar een goed verhaal wel. Door authentieke verhalen te delen over je merk, bedrijf of medewerkers, zorg je ervoor dat jouw boodschap wordt doorverteld – online en offline. - Verhalen maken complexe informatie toegankelijk
Heeft jouw bedrijf complexe producten of diensten? Of heb je veel informatie over te brengen op klanten? Een goed verhaal kan hierbij helpen. Verhalen kunnen namelijk ook dienen als educatie. Ze helpen ons om de wereld te begrijpen en verbanden te leggen. Complexe of saaie informatie kun je aantrekkelijk maken door er een pakkend verhaal van te maken. Zo breng je niet alleen kennis over, maar geef je die kennis ook betekenis. - Verhalen wekken emoties op
Een verhaal dat emoties oproept, maakt meer impact. Als je met jouw verhaal een gevoelige snaar raakt – of dat nu vreugde, ontroering of inspiratie is – laat je een blijvende indruk achter. - Verhalen zetten aan tot actie
Wil je dat mensen jouw dienst afnemen, je product kopen of zich aanmelden voor een nieuwsbrief? Verhalen kunnen daarbij helpen. Door uit te leggen waarom iets belangrijk is, vergroot je de kans dat mensen in actie komen. Het draait om het ‘waarom’ achter je boodschap. Waarom doe je wat je doet? Waarom zou iemand voor jou kiezen? Als je dit helder kunt verwoorden in de vorm van een verhaal, moedig je anderen aan om stappen te zetten. - Verhalen verhogen je waarde
Verhalen geven een product of dienst emotionele betekenis, waardoor mensen er meer waarde aan hechten. Een armband die je cadeau kreeg van een dierbare heeft een heel andere waarde dan een willekeurige armband uit een winkel. Zo werkt het ook met je merk. Als jouw verhaal aansluit bij de waarden en emoties van je doelgroep, zijn mensen bereid om meer te betalen voor jouw product of dienst.
Laat je verhaal spreken
Storytelling is een goede manier om je doelgroep te bereiken, te raken en te verbinden. Of je nu een product verkoopt, een dienst aanbiedt of je merk wilt versterken, verhalen maken het verschil. Ze zorgen voor herkenning, emotie en actie. Welk verhaal vertelt jouw bedrijf?