Zoekmachineoptimalisatie (SEO) blijft een belangrijke vaardigheid voor iedereen die online succes wil. Het optimaliseren van je website om hoger te scoren in zoekmachines zoals Google kan een groot verschil maken in het aantal bezoekers dat jouw website ontvangt. Maar SEO verandert voortdurend, en wat vandaag werkt, kan morgen verouderd zijn. In dit blog delen we een aantal van de lessen die wij hebben geleerd rondom SEO.
Content is king
‘Content is king’ is al vaak gezegd en herhaald, maar blijft nog net zo waar. Content is de kern van een succesvolle SEO-strategie. Zonder waardevolle, informatieve en relevante content kun je geen hoge posities in zoekmachines bereiken. Zoekmachines zoals Google willen hun gebruikers de beste en meest relevante informatie bieden voor hun zoekopdrachten. Goede content, die ook daadwerkelijk antwoord geeft op de vragen van jouw klanten, zorgt voor een stevige basis voor je SEO-strategie.
Belangrijk is om je teksten niet maar simpel vol te stoppen met de juiste zoekwoorden, maar leg de focus op de waarde die jouw content aan klanten biedt. Beantwoord de vragen van jouw bezoekers, los hun problemen op en laat jouw expertise zien. Dit zorgt ervoor dat bezoekers langer op je site blijven en vaker terugkomen, wat bijdraagt aan jouw SEO-strategie.
EEAT is zo slecht nog niet
EEAT staat voor Expertise, Authoritativeness, en Trustworthiness, drie kernfactoren die Google gebruikt om de kwaliteit van content te beoordelen. Veel mensen zien dit als lastig en ingewikkeld, want nu moet jouw content aan allemaal regels voldoen. Hoewel EEAT soms best een uitdaging kan zijn, hebben wij geleerd dat er ook juist voordelen aan zitten. Het verbeteren van je EEAT-score begint met het bieden van goede, betrouwbare informatie. Door jouw content af te stemmen op datgene waar jouw klant ook echt naar op zoek is, kun je jezelf positioneren als een expert in je niche. Het bouwt vertrouwen op bij jouw klanten en geeft autoriteit aan jouw bedrijf. En niet onbelangrijk: indien het juist gedaan wordt, geeft het jou voordeel in de zoekresultaten.
Een contentkalender is niet overbodig
Hoe vaak wij niet gehoord hebben dat mensen een contentkalender overbodig vinden. “We bedenken in het moment wel iets”, of “we kijken even wat er die week belangrijk is”. Maar om consistent kwalitatieve content te creëren, vinden wij het gebruik van een contentkalender een heel handige tool.
Het plannen van content zorgt ervoor dat je regelmatig nieuwe artikelen of pagina’s online zet, geeft inspiratie op momenten dat je dit zelf niet hebt of het te druk hebt en zorgt ervoor dat je jouw content beter kunt afstemmen op (seizoensgebonden) trends of belangrijke gebeurtenissen binnen je branche. Denk aan productlanceringen, belangrijke dagen of evenementen. Ten slotte helpt een kalender om onderwerpen goed te spreiden en verschillende typen content (blogs, video’s) aan te bieden. Dit maakt niet alleen jouw klanten blij, maar zo laat je ook de zoekmachines zien dat je site actief en actueel is.
Techniek is ook belangrijk
Content is belangrijk, maar als je website technisch niet op orde is, zal het alsnog moeilijk zijn om goed te scoren in zoekmachines. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat je website snel laadt. Paginasnelheid zorgt voor goede gebruikerservaringen voor klanten en helpt in zoekmachine-rankings.
En is jouw website mobielvriendelijk? In 2024 zit het overgrote deel van jouw klanten op internet via een smartphone. Belangrijk dus dat jouw website ook daar goed draait.
Duidelijke navigatie op jouw website is ook een belangrijk technisch onderdeel. Een duidelijke site-structuur helpt zoekmachines je content beter te begrijpen. Hier vallen bijvoorbeeld ook interne links onder, om klanten naar relevante pagina’s op je site te leiden.
Maak gebruik van visuele content
Visuele content, zoals video’s en infographics wordt steeds belangrijker voor SEO. De meeste bezoekers van jouw website hebben weinig tijd en willen zo snel mogelijk weten wie je bent en wat je voor hen kan betekenen. Een snelle video of infographic helpt hen snel aan deze informatie. Visuele content helpt niet alleen jouw klanten, maar ook om je site beter vindbaar te maken in zoekopdrachten. Vergeet daarom niet om op jouw website ook afbeeldingen en video’s te optimaliseren door bijvoorbeeld goede alt-teksten en bestandsnamen toe te voegen die relevante zoekwoorden bevatten.
Een keer SEO is niet genoeg: volg je resultaten
Een van de grootste SEO-misverstanden is dat je het één keer goed moet inrichten en dan ben je klaar. SEO is niet iets wat je één keer doet; het is een continu proces. Na het maken van goede content en het optimaliseren van je website, moet je blijven monitoren en waar nodig aanpassingen doen. Het volgen van je SEO-resultaten met tools zoals Google Analytics en Google Search Console is handig om te zien welke content goed presteert en welke optimalisaties nodig zijn.
Zoekmachines veranderen daarnaast heel vaak hun algoritmes en de manier waarop ze websites beoordelen. Wat vandaag dus heel goed is voor jouw SEO-strategie, kan morgen niet meer werken. Naast zoekmachines, veranderen jouw klanten ook. Zijn hun behoeftes en waar ze naar zoeken nog steeds hetzelfde?
Zorg er daarom voor dat je jouw strategie regelmatig meet. Update oude content, bedenk nieuwe content, misschien wel in een andere vorm en blijf op de hoogte van de nieuwste trends. Zo zorg je ervoor dat jouw website actueel en relevant blijft.
Conclusie
SEO is een blijvend en veranderend proces. Door de focus te leggen op kwalitatieve content en een goede technische basis kun je je website hoger in de zoekresultaten krijgen. Blijf daarnaast optimaliseren en benut handige tools om resultaten te meten en bij te sturen. Met een slimme strategische aanpak is het mogelijk om goede resultaten te behalen.
Wil jij ook goede resultaten met SEO behalen? Neem contact op