Helpful content wat is dat?
Google wil graag dat zoveel mogelijk mensen ook daadwerkelijk vinden waar zij naar op zoek zijn. Maar hoe zorg je dat Google jouw website belangrijk vindt?
Helpful content wat is dat?

Helpful content, wat is dat?

Internet is de afgelopen jaren gigantisch gegroeid. Zo’n 66% van de wereldbevolking gebruikt het internet. Elke seconde voert Google ruim 40.000 zoekopdrachten uit. Je kunt je dus voorstellen dat het internet heel veel informatie bevat. Google wil graag dat zoveel mogelijk mensen die gebruik maken van het internet, ook daadwerkelijk vinden waar zij naar op zoek zijn. Ze willen hen naar de beste websites leiden voor hun zoekresultaat. Daarom richt Google zich steeds meer op ‘helpful content’.

Helpful content is een term die bedacht is door Google. Hiermee bedoelen ze teksten of video’s die jouw websitebezoeker helpen. Een websitebezoeker komt met een doel op jouw website. Ze willen bijvoorbeeld meer informatie over een product of meer weten over onderwerp X. Om jouw websitebezoekers zo goed mogelijk van dienst te zijn, is het dus belangrijk dat de informatie die op jouw website staat hierbij aansluit. Hoe beter de content op jouw website aansluit bij een specifieke zoekopdracht, hoe groter de kans dat Google deze mensen naar jouw website leidt.

Kenmerken

Helpful content is gemaakt voor mensen. Jouw bezoekers. Niet om alleen maar te ranken in Google. Geen teksten waar 12 keer hetzelfde zoekwoord in een alinea wordt gebruikt, teksten die vol staan met spelfouten, of verhalen die geen relevante informatie bevatten. De inhoud van jouw content moet jouw bezoekers echt helpen of hun probleem oplossen. Jouw content is dus relevant en geeft ook daadwerkelijk antwoord op een vraag. Daarnaast is het belangrijk om je teksten in duidelijke taal te schrijven. Vermijd dus moeilijke woorden of vakjargon.

Als je goede content maakt zul je zien dat mensen minder snel jouw website zullen verlaten, jouw content eerder delen op social media of vaker terugkomen op jouw website. En dat zorgt weer voor een betere vindbaarheid in Google. Goede content werkt dus aan beide kanten: tevreden bezoekers op jouw website want zij zijn geholpen met hun probleem én Google stuurt mensen graag naar jouw website omdat zij willen dat mensen goed geholpen worden.

Heb je hulp nodig bij het maken van goede content? We denken graag met je mee.