Een sterke merkidentiteit kan bijdragen aan het succes van jouw bedrijf. Het bepaalt namelijk hoe klanten jouw bedrijf zien en herkennen en het helpt je om je te onderscheiden van de concurrentie. Maar hoe bouw je als ondernemer een merkidentiteit die echt impact maakt? In dit blog delen we tips om een merkidentiteit op te bouwen.
1. Missie en visie
Iedereen heeft erover gehoord: missie en visie. Toch is dit iets wat veel bedrijven vergeten, of waar niet goed over nagedacht is. Maar de basis voor een sterke merkidentiteit begint met het inzichtelijk maken van je missie, visie en kernwaarden. Bij Didydesign vragen we vaak: ‘waarom doe je wat je doet?’
Heb je geen idee wat jouw missie of visie is? Begin dan eens met een aantal basisvragen, zoals:
- Wat is het doel van mijn bedrijf? Wat hoop ik met mijn bedrijf te bereiken?
- Welke (merk)waarden staan centraal in mijn bedrijf?
- Waar wil ik klanten mee helpen? Hoe wil ik dat zij zich voelen na interactie met mijn merk?
Op basis van de antwoorden kun jij jouw missie, visie en kernwaarden opstellen.
2. Ken jouw klant
Om een merkidentiteit te creëren dat bij jouw klanten past, moet je weten wie je klanten zijn. Maak eens een profielschets van jouw ideale klant. Hierbij kun je vragen stellen als:
- Wie zijn mijn klanten? Maak het zo specifiek mogelijk.
- Wat is hun probleem? Waar lopen ze tegenaan? Wat zijn hun uitdagingen?
- Waar ligt hun interesse?
Als je weet wie jouw klanten zijn en wat hen beweegt, kun je je communicatie en (visuele) stijl af stemmen op deze klanten.
3. Merkpersoonlijkheid
Merkpersoonlijkheid is hoe je als merk door jouw klanten wilt worden waargenomen. Je merk moet een persoonlijkheid hebben die mensen aantrekt. Dit gaat verder dan een logo of huisstijl; het omvat de toon van je communicatie en hoe je je bedrijf presenteert. Stel dat jouw merk een persoon is, welke eigenschappen zou deze dan hebben? Waarmee wil jij als merk geassocieerd worden? Deze persoonlijkheid zorgt ervoor dat je herkenbaar bent en versterkt de band met je klanten.
4. Visuele identiteit
De visuele identiteit van jouw merk is onderdeel van hoe klanten je zien en onthouden. Een merkontwerp zorgt ervoor dat klanten je meteen herkennen, waar ze jouw bedrijf ook tegenkomen. Denk hierbij aan een logo, kleuren, typografie of afbeeldingen. Zorg er daarom voor dat jouw huisstijl en ontwerpen aansluiten bij je merkwaarden en Denk ook na over de kleuren; elke kleur roept een andere emotie op. Gebruik deze visuele identiteit overal. Consistentie is de sleutel tot een sterke merkidentiteit.
5. Vertel je verhaal
Mensen verbinden zich met verhalen, niet met producten. Zorg daarom voor een sterk verhaal van jouw merk. Met dit verhaal maak je een belofte naar jouw klant. Jouw verhaal zorgt voor klantbinding en een sterke positionering. Is jouw verhaal helder? Zorg er dan ook voor dat iedereen binnen jouw bedrijf dit verhaal kent én vertelt.
Conclusie: het bouwen van een merkidentiteit.
Het opbouwen van een sterke merkidentiteit is een belangrijk onderdeel voor elke onderneming. Je legt een stevige basis onder jouw bedrijf, waarin klanten zich zullen herkennen en zich mee willen identificeren. Creëer een helder verhaal en gebruik je logo, kleuren en toon van communicatie overal op dezelfde manier. Het resultaat is een merk dat klanten aantrekt en loyaal maakt.
Hulp nodig bij het creëren van jouw merkidentiteit? Neem dan contact op via [email protected]