SEO trends 2025
SEO (zoekmachineoptimalisatie) is continu in beweging. Technologie blijft zich verbeteren en internetgedrag van gebruikers verandert. Als bedrijf is het dus belangrijk om je strategie hierop aan te blijven passen. In dit blog delen we de belangrijkste SEO-trends.
SEO trends 2025

SEO-trends voor 2025

SEO (zoekmachineoptimalisatie) is continu in beweging. Technologie blijft zich verbeteren en internetgedrag van gebruikers verandert. Als bedrijf is het dus belangrijk om je strategie hierop aan te blijven passen. In dit blog delen we de belangrijkste SEO-trends waar je als bedrijf in 2025 rekening mee moet houden.

1. Core Web Vitals en gebruikerservaring (UX)

De snelheid, interactiviteit en stabiliteit van jouw website was al belangrijk, maar wordt in 2025 nóg belangrijker. Google’s Core Web Vitals worden in 2025 namelijk nog strenger beoordeeld en dat betekent dat een snelle en goede gebruikerservaring van jouw website heel belangrijk is om goed te scoren in Google. Websites die traag laden of een onduidelijke navigatie hebben zullen heel veel moeite hebben om hoog te scoren.

2. AI

Het gebruik van AI (kunstmatige intelligentie) is de afgelopen jaren enorm gegroeid. In 2025 zal AI een steeds grotere rol spelen in SEO. Zoekmachines zoals Google maken namelijk gebruik van AI-algoritmes om de zoekintentie van gebruikers beter te begrijpen. Dit betekent dat je jouw content nog meer moet inrichten op het beantwoorden van specifieke zoekvragen en niet alleen maar zoekwoorden moet optimaliseren. Semantisch zoeken, waarbij zoekmachines begrijpen wat gebruikers bedoelen in plaats van wat ze letterlijk intypen, zal de meest voorkomende zoekopdracht worden. Meer weten over helpful content?

Daarnaast is er ook een grotere rol voor AI in het maken van content. Hoewel jouw eigen inbreng heel belangrijk blijft, wordt er verwacht dat nog meer content gemaakt of geïnspireerd zal worden door AI. Tools zoals ChatGPT worden steeds beter in het schrijven of bedenken van inhoud. Dit helpt ook om schaalbare content te creëren. Heel belangrijk hierbij is dat je als bedrijf ervoor zorgt dat AI-inhoud uniek en waardevol blijft om straffen van zoekmachines te vermijden op dubbele content. Niet klakkeloos overnemen dus.

3. Voice search optimalisatie

Hoewel voice-search op dit moment nog niet extreem belangrijk is, is dit wel een trend waarvan er groei wordt verwacht in 2025. Mensen zullen vaker hun zoekopdrachten via spraak- en voice assistants zoals Google Home en Alexa doen. Jouw content moet hier dus op aansluiten. Content in natuurlijke taal, dat lijkt op gesproken zinnen, is hier een goed voorbeeld van. Zoekopdrachten via spraak zijn vaak langer en natuurlijker van toon, dus moet je jouw long-tail zoekwoorden nog meer optimaliseren.

4. E-E-A-T wordt nóg belangrijker

In 2024 werd de tweede E toegevoegd aan Google’s EAT-beoordeling. Weet jij nog waar het voor staat? E-E-A-T staat voor Expertise, Ervaring, Autoriteit en Betrouwbaarheid. Google hecht waarde aan de autoriteit en betrouwbaarheid van je content, maar inmiddels dus ook aan de ervaring die gebruikers op jouw website hebben. Het wordt dus nog belangrijker om jouw content te onderscheiden van concurrenten en te laten zien dat jij de expert bent die jouw gebruikers zoeken.

5. Lokale SEO

Steeds meer zoekopdrachten zijn mobiel en locatie-gebaseerd (near me). Dit zorgt ervoor dat lokale SEO belangrijker wordt en een goede mogelijkheid biedt om je als bedrijf te onderscheiden. Zorg voor SEO dat aangepast is op jouw specifieke regio. Richt jouw Google MijnBedrijf in, zorg dat je goed vindbaar bent voor mensen in de buurt en pas content aan regionale voorkeuren aan. Schrijf bijvoorbeeld in de lokale taal of speel in op regionale gebruiken.

6. Zero-click zoekopdrachten en featured snippets

Zero-click zoekopdrachten, waarbij gebruikers hun antwoord direct op de zoekresultatenpagina krijgen zonder verder te klikken, wordt nog belangrijker. Gebruikers die iets zoeken willen namelijk zo snel mogelijk resultaat en met snippets krijgen ze dit, zonder dat zij een website hoeven aan te klikken. Dit betekent dat optimalisatie voor featured snippets (de korte, samenvattende antwoorden bovenaan de pagina) belangrijk is om meer en beter gevonden te worden.

7. Duurzaamheid en groene SEO

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Ook in SEO krijgt duurzaamheid steeds meer aandacht. Websites die energiezuinig zijn (snel laden, lichtgewicht sites) of bedrijven die communiceren over hun milieuvriendelijke werkzaamheden zullen in 2025 meer positieve ervaringen van gebruikers ontvangen en dus ook van zoekmachines.

Conclusie

In 2025 draait SEO nog meer om het vinden van een balans tussen technologie en menselijke zoekintenties. Van AI en voice search tot lokale SEO en Core Web Vitals, bedrijven moeten zich focussen op gebruikerservaring, relevantie en expertise. Blijf je strategieën aanpassen aan jouw gebruikers en pas aan op de nieuwste trends om in de top van de zoekresultaten te blijven.

Hoe richt jij jouw SEO voor 2025 in?
Hulp nodig? Neem contact op.