Google is de afgelopen tijd met een aantal belangrijke updates gekomen. Eerst in de Verenigde Staten en nu wordt het in Europa, dus ook Nederland, uitgerold. Updates die behoorlijk wat impact hebben op de manier waarop Google anders omgaat met content. Een van de dingen die aangepast gaat worden is de Helpful Content. In dit blog geef ik tips hoe je helpful content kunt schrijven.
Waar moet je op letten bij Helpful content
De Helpful Content Update is een update van Google’s ranking algoritme. De Helpful Content Update is zowel gericht op het belonen van websites met behulpzame content als het afstraffen van websites met content die voornamelijk voor zoekmachines is geschreven. Met behulpzame content bedoelt Google informatie die relevant, waardevol en nuttig is voor de gebruiker. Het doel van de update is om gebruikers te voorzien van relevante en waardevolle informatie wanneer ze zoeken naar antwoorden op hun vragen. Google beweert dat ze behulpzame content kunnen herkennen met behulp van artificial intelligence en machine learning.
Om te bepalen of content behulpzaam is, hanteert Google een aantal criteria:
- of de doelgroep de content interessant zou vinden;
- of de site duidelijk focus heeft;
- of de gebruiker na het lezen genoeg heeft geleerd;
- of jij als schrijver van de content, weet je waar je over schrijft (heb je kennis)
- en schrijf je jouw content zelf of kopieer je de teksten
Het is belangrijk om te weten dat deze update van Google invloed heeft op de hele website. Bijvoorbeeld: bestaat je website voor de gebruiker zowel uit ‘helpful content’ als ‘unhelpful content’ dan word je beoordeeld op de hoeveelheid ‘unhelpful content’.
Als je content maakt, is het daarom belangrijk om te onthouden dat het doel van de content niet is om gevonden te worden door zoekmachines, maar om gebruikers waardevolle informatie aan te bieden. Door dit in gedachten te houden, zorg je ervoor dat je website beter zal presteren in de zoekresultaten van Google en de gebruikerservaring verbeteren.
Hoe maak je Helpful Content?
Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee kunt houden als je behulpzame content wilt maken:
- Maak content die relevant is voor je gebruiker: houd rekening met wat je doelgroep wil weten en wat voor hen belangrijk is. Als je content maakt die voor hen waardevol is, is de kans groter dat ze die ook daadwerkelijk gaan lezen en delen.
- Zorg voor een duidelijk doel of focus: maak duidelijk wat je wilt zeggen met je content. Als het doel van je content duidelijk is, is het makkelijker om te bepalen wat wel en niet relevant is.
- Maak gebruik van afbeeldingen en video’s: deze kunnen helpen om je boodschap duidelijker te maken en de aandacht van de gebruiker te trekken.
- Gebruik betrouwbare bronnen: zorg ervoor dat je content gebaseerd is op betrouwbare bronnen. Als gebruikers merken dat je content niet gebaseerd is op betrouwbare informatie, zullen ze minder geneigd zijn om op je site te vertrouwen. Een voorbeeld van een betrouwbare bron is bijvoorbeeld
– de website waar je door geïnspireerd bent;
– of waar jij je cursus/workshop gevolgd hebt;
– of de website van de leverancier. - Maak gebruik van interne en externe links: verwijs je naar andere bronnen.Dat geeft aan dat je je kennis hebt van het onderwerp, én dat je de gebruiker wilt helpen om meer te leren.
- Maak het leesbaar: zorg ervoor dat je content overzichtelijk is door middel van kopjes, opsommingen en witruimte. Als gebruikers moeite hebben om je content te begrijpen, haken ze af.
- Maak het deelbaar: als gebruikers je content waardevol vinden, zullen ze het willen delen met anderen. Maak het makkelijk om je content te delen op sociale media en andere platformen.
- Maak regelmatig updates: met updates bedoel ik dat je de tekst van je content aanvult met (nieuwe) informatie, bijvoorbeeld een nieuw blog, nieuwe foto’s op de homepagina, of aanvullingen op contant als blijkt dat er iets gewijzigd is. Zo laat je zien dat je actief bezig bent met het onderhouden van je site en dat je gebruikers wilt voorzien van de meest actuele informatie.
Door rekening te houden met deze aanbevelingen, kun je ervoor zorgen dat je behulpzame content maakt die aansluit bij de behoeften en interesses van je doelgroep.
In het kort...
Wanneer is je content behulpzaam?
- Wanneer je doelgroep, je lezer, de content interessant vindt en direct naar je site toe komt.
- Je site heeft een duidelijk doel of focus
- Dat blijkt uit je content dat jij weet waar je over schrijft en het niet gekopieerde teksten zijn
- Wanneer je gebruiker jouw content leest én iets geleerd heeft
- Het is voor de gebruiker niet meer nodig om verder te Googlen over jouw onderwerp. Jij hebt in jouw content genoeg informatie gegeven.
Belangrijk
Google onderzoekt of je content belangrijk is, specifiek genoeg of dat je content relevant is voor je internet gebruiker.
Google kan met die informatie besluiten om je website niet te indexeren. Niet indexeren betekend dat Google je website of je blog of een pagina van je website NIET laat zien in zoekresultaten. Dat is toch niet wat je wilt?
Het is dus belangrijk dat je serieus met je content aan de slag gaat en deze blijft aanpassen en verbeteren.
Maar het allerbelangrijkste is dat je jouw content schrijft voor je gebruiker en niet voor zoekmachines. Wat vindt jouw lezer interessant, leuk en is nuttig voor hem of haar.
Ook ik leer bij. Deze blog is mede geïnspireerd door Chantal Smink en diverse artikelen op FrankWatching