eccb17a896914cc59b63e6dfec68877a091cd89a

Kleuren en hun betekenis

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kleur heeft een belangrijke betekenis in verschillende omgevingen, waaronder ziekenhuizen, fabrieken, café’s, scholen en kinderdagverblijven. Kleur kan ons humeur, gedrag en welzijn beïnvloeden en heeft daardoor een impact op ons brein.

Groen en lichtblauw 

In ziekenhuizen wordt vaak gekozen voor rustgevende kleuren, zoals lichtblauw of groen, omdat deze kleuren stress kunnen verminderen en een kalmerend effect hebben op patiënten. In fabrieken kan kleur worden gebruikt om de productiviteit te verhogen en veiligheid te waarborgen. Zo worden bijvoorbeeld veiligheidsmarkeringen en waarschuwingstekens vaak in opvallende, contrasterende kleuren zoals geel en rood gemaakt.

Rood en Oranje

Café’s en restaurants maken vaak gebruik van warme kleuren zoals rood en oranje om een gezellige en uitnodigende sfeer te creëren. Scholen en kinderdagverblijven gebruiken juist vaak kleurrijke en speelse kleuren om een positieve en stimulerende omgeving te creëren.

Kleur heeft invloed op ons humeur en gedrag

In het algemeen kan kleur ons humeur en ons gedrag beïnvloeden. Bijvoorbeeld, blauw en groen worden vaak geassocieerd met rust en kalmte, terwijl rood en geel energie en opwinding kunnen opwekken. Verschillende kleuren kunnen dus verschillende reacties uitlokken en ons brein beïnvloeden.

Dit geldt ook voor kleurgebruik op websites. Ook ik maak vaak gebruik van kleuren om bepaalde emoties op te roepen bij de bezoeker. Bijvoorbeeld, oranje en geel worden vaak gebruikt voor actiegerichte knoppen omdat deze kleuren een gevoel van urgentie opwekken, terwijl blauw en groen juist vaak worden gebruikt voor rustgevende elementen zoals links naar informatie en contactpagina’s. Net als de uitstraling van je homepagina en de rest van je website

In het kort

  • In het kort heeft kleur dus een belangrijke rol in verschillende omgevingen en kan het onze emoties, gedrag en welzijn beïnvloeden.
  • Ook in webdesign kan kleur een belangrijk middel zijn om bepaalde emoties op te wekken bij bezoekers.

Hieronder volgt uitleg over de belangrijkste kleuren

Rood

  • Rood wordt geassocieerd met passie en energie, en kan ook agressie en opwinding oproepen. De kleur van de liefde. Rood is de kleur van warmte, actie, energie en snelheid, aandacht trekken, assertief en zelfverzekerd, stimulerend, opwindend, krachtig, gepassioneerd en gedreven, moedig en sterk, spontaan en vastberaden.
    Maar rood wordt ook geassocieerd met agressief en dominant, overmatig, vermoeiend, boos en opvliegend, meedogenloos, angstig en intolerant, rebels en koppig, wrokkig, veeleisend en ongeduldig. De negatieve kant dus.
    • Beroepsgroepen die passen bij de kleur rood zijn bijvoorbeeld de sportwereld, de entertainmentindustrie of de marketing- en reclamebranche.

Blauw:

  • Blauw wordt geassocieerd met rust en kalmte, en kan ook gevoelens van afstandelijkheid oproepen.
    Donkerblauw is de koudste kleur van het kleurenspectrum. Wij ervaren de hemel en de oceaan als blauw. In werkelijkheid zijn ze niet blauw. Iedere kleur wordt van veraf bekeken blauwachtig. Misschien dat mensen daarom donkerblauw ervaren als een veilige, onopvallende kleur.
    Donkerblauw werkt stress verlagend. De kleur helpt orde op zaken te stellen en structuur aan te brengen. Een donkerblauw pak maakt zorgvuldig en gedisciplineerd. Veel uniformen maken gebruik van de kleur donkerblauw. Een nadeel kan de associatie ‘kil’ of ‘bot’ zijn.

    • Beroepsgroepen die passen bij de kleur blauw zijn bijvoorbeeld de gezondheidszorg, de financiële sector of de wetenschap.

Geel

  • Geel wordt geassocieerd met vreugde en optimisme, en kan ook zenuwachtigheid en angst oproepen.
    Geel is een warme, vrolijke en zonnige kleur. Het is een stralende kleur die overal doordringt. Geel is onbegrensd en wil zich verspreiden. Deze kleur creeërt ruimte. Geel wordt ook gebruikt als signaalkleur. Een gele kaart bij het voetbal; geel vestigd de aandacht op gevaar.
    Geel stimuleert vrolijkheid, plezier, optimisme, intelligentie, warmte, overvloed en zelfbeheersing.
    De negatieve kant van geel zijn associaties zoals jaloersheid, nijd, gierigheid, opdringerigheid en egoïsme.

    • Beroepsgroepen die passen bij de kleur geel zijn bijvoorbeeld de creatieve sector, de horeca of de toeristenindustrie.

Groen

  • Groen wordt geassocieerd met rust en harmonie, en kan ook jaloezie en bezitterigheid oproepen.
    Groen is de kleur van het leven. Het woord groen wordt snel geassocieerd met milieuvriendelijk of biologisch. Groen geeft energie, bevordert groei, harmonie, rust. De kleur werkt emotioneel kalmerend. Denk maar aan een wandeling in een groen bos of frisgroen weiland.
    Tegelijkertijd is groen ook de kleur van starheid, onrechtvaardigheid, jaloezie, nijd, bedrog, onoprecht, ergernis, passiviteit en onzekerheid. Elke kleur heeft zowel positieve als negatieve associasties.

    • Beroepsgroepen die passen bij de kleur groen zijn bijvoorbeeld de landbouw, de milieusector of de mode-industrie.

Paars

  • Paars wordt geassocieerd met creativiteit en luxe, en kan ook gevoelens van arrogantie oproepen.
    Paars is een krachtige kleur. De kleursymboliek van paars is vertrouwen, spiritueel, bespiegelend, transformatie, inspiratie, intuïtie, geestelijke kracht. Mensen die van paars houden gaan graag hun eigen weg en hebben een creatieve geest.

    • Beroepsgroepen die passen bij de kleur paars zijn bijvoorbeeld de kunstwereld, de mode-industrie of de beautybranche.

Zwart en wit zijn eigenlijk geen kleuren. Wit is licht en zwart is het gebrek aan licht. Maar vanwege het effect van wit en zwart, ga ik ze toch noemen. Ook omdat zwart en wit toch vaker voorkomen in websdesign dan je denkt. Denk maar aan de witruimtes (achtergrond, tussen regels en woorden/letters en het zwart van de letters)

Zwart

  • Zwart wordt geassocieerd met kracht en elegantie, en kan ook gevoelens van somberheid oproepen. De kleur van de nacht en duisternis kent associaties met de dood, mysterie, nacht, kalmte en kracht. Zwart is daarnaast dramatisch en serieus. Het is een kleur die waardigheid en aanzien kent en daardoor vaak gebruikt wordt om status, autoriteit, elegantie en stijl uit te drukken. Tegelijkertijd wordt de kleur ook gebruikt om te rebelleren, denk bijvoorbeeld maar eens aan rebellerende tieners, punk en krakers. 

    • Beroepsgroepen die passen bij de kleur zwart zijn bijvoorbeeld de mode-industrie, de muziekindustrie of de grafische vormgeving.

Wit

  • Wit wordt geassocieerd met zuiverheid en vrede, en kan ook gevoelens van afstandelijkheid oproepen. Wit wordt gezien als de kleur van onschuld, puurheid en vrede. De kleur heeft met name positieve associaties zoals zuiverheid, maagdelijkheid, eenvoud, stilte, kalmte, netheid en helderheid. Wit stimuleert tot opruimen, symboliseert een nieuw begin en reinheid. Wat negatievere associaties met wit zijn naïviteit, leegte en perfectionistisme.
    • Beroepsgroepen die passen bij de kleur wit zijn bijvoorbeeld de gezondheidszorg, de bruiloftsindustrie of de interieurdesignbranche
KleurBetekenisVoorbeelden van beroepsgroepen
RoodPassie, energie, opwinding, agressieSportwereld, entertainmentindustrie, marketing- en reclamebranche
OranjeEnergie, opwinding, warmteSportwereld, evenementenbranche, kinderindustrie
RozeRomantiek, zachtheid, vrouwelijkheidMode-industrie, cosmetica-industrie, bruiloftsindustrie
GeelVreugde, optimisme, zenuwachtigheid, angstCreatieve sector, horeca, toeristenindustrie
GroenRust, harmonie, jaloezie, bezitterigheidLandbouw, milieusector, mode-industrie
BlauwRust, kalmte, stabiliteit, afstandelijkheidGezondheidszorg, financiële sector, wetenschap
PaarsCreativiteit, luxe, arrogantieKunstwereld, mode-industrie, beautybranche
ZwartKracht, elegantie, somberheidMode-industrie, muziekindustrie, grafische vormgeving
WitZuiverheid, vrede, afstandelijkheidGezondheidszorg, bruiloftsindustrie, interieurdesignbranche
GrijsZakelijkheid, neutraliteit, saaiheidZakelijke dienstverlening, architectuur, technologie
BruinNatuurlijkheid, stabiliteit, betrouwbaarheidVoedingsmiddelenindustrie, houtindustrie, meubelindustrie

Ontdek meer

Instagram Carrousel

Instagram Carrousel Post

Waarom ze goed zijn voor je Instagram groei Als je op zoek bent naar manieren om je Instagram-account te laten groeien, overweeg

Wat is nu goede content

Wat is nu goede content?

Kwalitatieve content is van essentieel belang voor een succesvolle online aanwezigheid. Door waardevolle en relevante inhoud te creëren, kan je de aandacht

Laat een reactie achter