Wat zijn de belangrijkste trends die het online winkelen van vandaag de dag bepalen? En wat kunnen online retailers verwachten in 2023, na meer dan twee jaar van groei?
Experts voorspellen dat de wereldwijde e-commerce verkoop in de detailhandel zal stijgen tot 8 biljoen euro in 2023. Ondanks het feit dat consumenten steeds meer terugkeren naar fysieke winkels, blijft e-commerce een belangrijk onderdeel van het winkelgedrag.
Maar wat is er nodig om in 2023 te zorgen voor geweldige e-commerce ervaringen? En welke trends zijn er op dit gebied?
1. Het echte winkelen
Het echte winkelen keert terug, dus is het belangrijk dat retailbedrijven online verkoop en andere kanalen optimaal op elkaar afstemmen. Dit noemen we omnichannel. Klanten verwachten veel van online shoppen en gebruiken vaak meerdere kanalen voordat ze een aankoop doen. Het is daarom belangrijk om elke ervaring te optimaliseren om zo goed mogelijk aan hun behoeften te voldoen. Bedrijven die een effectieve omnichannel winkelervaring bieden, zullen ook in 2023 succesvol zijn.
2. Mobiel wordt de omzetmotor
Mobiele apparaten worden een belangrijke omzetmotor voor e-commerce in 2023. Wereldwijd zijn mobiele apparaten verantwoordelijk voor 71% van de traffic naar de retailshops en genereren ze 61% van de online bestellingen. Het is belangrijk om de mobiele mentaliteit van je klanten te omarmen en specifiek te ontwerpen voor de mobiele ervaring. Bied telefoonvriendelijke betalingsopties aan, zoals Apple Pay en Google Pay, en maak mobiel afrekenen eenvoudig.
3. Social media speelt een enorme rol in 2023
Social commerce speelt ook een grote rol in de e-commerce trends van 2023. Dit is het proces waarbij producten rechtstreeks op sociale media worden getoond, aangeprezen én verkocht. Steeds meer bedrijven gebruiken social commerce om klanten te bereiken en hun producten te verkopen op het moment dat de klant zich op social media bevindt. Consumenten vertrouwen steeds meer op hun sociale feeds voor winkelen, suggesties en eenvoudige e-commerce verkopen. Zo is 48% van de consumenten bereid om rechtstreeks via TikTok te kopen. Het is dus belangrijk om je producten via social commerce aan te bieden en te zien wat dit voor je bedrijf kan betekenen.
Als online retailer is het belangrijk om deze trends in het oog te houden en je aan te passen aan de veranderende behoeften van je klanten. Door omnichannel aan te bieden, te ontwerpen voor de mobiele ervaring en social commerce te omarmen, kun je je klanten de best mogelijke ervaring bieden en je bedrijf laten groeien in 2023.
4. Klantenservice: Een cruciale factor voor merken en e-commerce in 2023
De klantenservice is vaak het enige contactpunt dat klanten hebben met jouw online bedrijf. Het is daarom van groot belang om hier prioriteit aan te geven.
Klanten verwachten snelle hulp bij vragen over bijvoorbeeld het kiezen van de juiste maat, het volgen van een bestelling of het aanvragen van een retour. Zorg dat het voor hen gemakkelijk is om hulp te vinden, bijvoorbeeld via de telefoon, sociale media of live chat.
Uit onderzoek blijkt dat 73% van de consumenten minder uitgeeft bij of zelfs volledig stopt met het kopen van producten van merken met een slechte klantenservice (PWC, Customer Care Evolution, p. 7). Zorg daarom voor een 24/7 klantenservice, bijvoorbeeld door gebruik te maken van chatbots. Deze technologie is al ver ontwikkeld en kan helpen bij een snelle en gepersonaliseerde beantwoording van servicevragen en bij het bieden van productaanbevelingen.
5. De invloed van inflatie en krappe budgetten op online aankopen
Inflatie heeft in 2023 nog steeds invloed op de budgetten van jouw klanten. Daarom zullen zij voorzichtig zijn met het doen van online aankopen.
Je kunt op twee manieren de twijfels en zorgen van klanten wegnemen: door flexibele retourzendingen aan te bieden en door budgetvriendelijke opties te presenteren. Een soepel retourbeleid is cruciaal voor klantenbinding. Daarnaast kun je budgetvriendelijke opties aanbieden, zoals basisabonnementen met advertenties, de verkoop van gelezen boeken naast volledig nieuwe uitgaven, of de verkoop van geretourneerde producten met een kleine beschadiging.
Door deze budgetvriendelijke aanbiedingen blijven klanten geïnteresseerd in jouw webshop en zullen zij minder snel overstappen naar een concurrent.
6 Merkentrouw, de beslissende factor
Een gepersonaliseerde winkelervaring wordt een beslissende factor voor merkentrouw in 2023. Klanten willen dat jij hen kent en een persoonlijke toets biedt die hen aanspreekt. Door hun data te gebruiken, kun je een meer gepersonaliseerde klantervaring bieden en exponentiële groei zien in klantbetrokkenheid, loyaliteit en winstcijfers.
Kortom, klantenservice, personalisatie en budgetvriendelijke opties zijn belangrijke trends in e-commerce voor 2023, naast de social media, mobiel vriendelijkheid en omnichannel. Als je bezig bent met het opstellen of optimaliseren van jouw e-commerce strategie, houd dan rekening met deze trends. Een optimale klantgerichte ervaring is een trend die nooit faalt. Vraag jezelf daarom bij twijfel af: “Wat zou mijn klant willen?” Zo bouw je consequent aan groei met jouw e-commerce strategie.
Wat is Omnichannel?
Omnichannel is een strategie waarbij bedrijven verschillende verkoopkanalen, zoals fysieke winkels, online winkels, mobiele apps en sociale media, op een naadloze manier integreren en beheren. Hierdoor kunnen klanten op verschillende manieren interactie hebben met het merk en kunnen ze producten kopen, ophalen of retourneren via het kanaal van hun voorkeur.
In een omnichannel-aanpak worden alle kanalen gelijkwaardig behandeld en worden ze geïntegreerd tot één uniforme klantervaring. Dit betekent dat de voorraad, prijzen, promoties en productinformatie over alle kanalen heen consistent zijn. Zo kan bijvoorbeeld een klant online een product bestellen en dit in de winkel ophalen, of andersom. Dit zorgt voor een naadloze winkelervaring en meer gemak voor de klant.
Omnichannel is een belangrijke strategie geworden voor retailers en bedrijven die actief zijn in e-commerce, omdat het de klanttevredenheid verhoogt en kan zorgen voor hogere omzetten en een betere klantloyaliteit.
Ook ik leer bij. Dit blog is mede geïnspireerd door artikelen op s for software